Ontdek ook welke kanalen we inzetten om mazoutgebruikers te informeren over de Mazoutcheque
 
 
Online versie
 
 
 

Wat weten we al over de Mazoutcheque? En hoe vertellen we dit zo goed mogelijk aan uw klanten?

Beste verdeler,

De regering nam in het kader van de energiecrisis een aantal maatregelen om de impact op het budget van de burger te beperken. Eén hiervan is de Mazoutcheque. Er was en is echter veel onduidelijkheid over deze maatregel. Net zoals u krijgen we hier bij Informazout dan ook heel wat vragen over. Mensen willen weten wanneer ze hun cheque krijgen? Bij wie vragen ze de cheque aan en hoe?

Met deze MazoutMail Pro willen we u zo goed mogelijk informeren. En dat in afwachting van het moment waarop de overheid de praktische kant van de Mazoutcheque helemaal heeft uitgewerkt. Dit komt dan in een wet die in de zomer zal worden gepubliceerd. Het voorontwerp van deze wet werd al op vrijdag 1 april 2022 in de ministerraad in eerste lezing goedgekeurd.

 
 
 
 
 

De Mazoutcheque, wat is dat precies? En wat is het bedrag?

  • Het gaat om een cheque van 200 euro voor huishoudens die verwarmen met stookolie.
  • Deze cheque is een eenmalige en forfaitaire premie. Dat wil zeggen dat het een vast bepaald bedrag is (200 euro dus) dat uw klant in één keer zal ontvangen op zijn bankrekening.
  • Uw klant krijgt de 200 euro gestort indien er tussen 15 november 2021 en 15 november 2022 minstens één keer stookolie werd geleverd. Bij meer dan één levering in die periode krijgt uw klant toch maar eenmalig de mazoutcheque.
  • Oorspronkelijk zou het gaan om het volledige jaar 2022. Maar dat werd aangepast in het wetsvoorstel. Dat heeft te maken met budgettaire overwegingen eigen aan de boekhouding van de Staat.

Voor wie is de Mazoutcheque?
  • De premie wordt enkel toegekend aan ‘natuurlijke personen’ die gedomicilieerd zijn op het adres waar de levering van stookolie tussen 15 november 2021 en 15 november 2022 plaatsvindt.
  • Het domicilie in kwestie moet een eengezinswoning of een appartement zijn. Er wordt één enkele cheque uitgereikt per gezin gedomicilieerd op het leveringsadres.
  • Het gaat dus om natuurlijke personen en domicilies. De premie is met andere woorden niet bestemd voor rechtspersonen (juridische entiteiten zoals bijvoorbeeld bedrijven en andere vennootschappen) en kan ook niet gebruikt worden voor een mazoutlevering bij een tweede verblijf.

Hoe kunnen uw klanten de Mazoutcheque aanvragen?
  • De federale overheidsdienst (FOD Economie) ontwikkelt momenteel een online aanvraagmodule en zal zorgen voor informatie over de aanvraagprocedure.
  • Mensen die geen internettoegang hebben of niet goed kunnen werken met internet, zullen bij u een papieren aanvraagformulier kunnen vragen. U krijgt die formulieren na de publicatie van de Mazoutcheque-wet in het Staatsblad, waarschijnlijk in de loop van de zomer. De FOD Economie zal hiervoor het nodige doen. Als uw klanten het formulier ingevuld hebben, moeten ze het aangetekend opsturen naar de bevoegde instanties.
  • Wil een klant de Mazoutchequepremie aanvragen? Dan zal die bij zijn/haar aanvraag een kopie van de factuur, het bewijs van betaling van die factuur via zijn/haar rekeningnummer en zijn/haar rijksregisternummer moeten voorleggen. Raad uw klanten dus aan om alle facturen en betalingsbewijzen van recente leveringen goed bij te houden. Wanneer de Mazoutcheque-wet in het Staatsblad is gepubliceerd (zomer 2022) en wanneer de aanvraagmodule online beschikbaar is, hebben uw klanten alles bij de hand om hun aanvraag voor een financiële tussenkomst in te dienen.
  • Uw klant kan de premie pas aanvragen nadat een levering plaatsvond (tussen 15 november 2021 en 15 november 2022).

Wie betaalt de premie uit?
  • De medewerkers van de FOD Economie zullen de (online) ingediende aanvragen controleren en instaan voor de uitbetaling.
  • Om te checken dat een aanvraag helemaal volgens de regels is, kan de FOD Economie aan u als stookolieverdeler vragen om bepaalde gegevens te bevestigen.
  • U kan als stookolieverdeler de premie van 200 euro zelf niet in mindering brengen van de factuur en uw klant kan het bedrag ook niet afhouden van de betaling van uw leveringsfactuur.

 
 
 
 
 

Hoe brengt Informazout de markt en mazoutgebruikers op de hoogte?

Bovenstaande informatie is alles waarover wij voorlopig beschikken. We communiceren dit momenteel aan zoveel mogelijk mazoutgebruikers. Hiervoor zetten we volgende kanalen in:

  • onze MazoutMail-nieuwsbrief
  • een blogartikel op de website van Informazout
  • gesponsorde Facebook-posts waarbij het bericht linkt naar het blogartikel
  • een vermelding op de homepage van Informazout
  • een banner op de prijspagina van de Informazout website
We willen hiermee bij u en uw klanten zoveel mogelijk duidelijkheid scheppen over de Mazoutcheque. We hopen dat het wetsvoorstel snel gepubliceerd wordt. Ondertussen houden we u graag op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Warme groeten en tot snel,
Filip Lannoy

 
 
 
 
 
 

Informazout vzw
Dauwstraat 12, 1070 Brussel
Tel 078/152.150 Fax 02/523.97.88
www.informazout.be
info@informazout.be

 

Volg ons

 
Schrijf je uit